لوله و اتصالات آبیاری قطره ای

لیست قیمت‌ها بر اساس نام برند

در این صفحه می‌توانید آخرین لیست قیمت محصولات آبیاری قطره‌ای سال 1402 (جدیدترین) را مشاهده کنید. این لیست قیمت همیشه بروزرسانی می‌شود.

آبیاری قطره‌ای چیست؟ تجهیزات آبیاری قطره‌ای از چه نوعی است؟

نوار آبیاری قطره‌ای چیست؟ طرز کار شبکه آبیاری قطره‌ای چگونه است؟ انتخاب نوع  قطره‌چکان باید به چه صورت باشد؟ مزایای سیستم آبیاری قطره‌ای چیست؟ برای رسیدن به جواب این سوالات تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

آبیاری قطره‌ای چیست؟

آبیاری قطره‌ای نوعی آبیاری موضعی یا میکرو است که در آن، آب را با فشار کم از شبکه لوله‌ها و خروجی نوار تیپ و یا قطره چکان‎‌‌ها عبور می‌‌کند و به ریشه گیاهان می‌رسد. در سیستم آبیاری قطره‌ای همه چیز به کیفیت طراحی سیستم نصب شده بستگی دارد. یک سیستم آبیاری قطره‌ای می‌تواند از انواع روش‌های آبیاری دیگر مانند آبیاری سطحی و بارانی تشکیل شود.

در این روش با توجه به اینکه  مساحت و عمق کمی از سطح خاک خیس می‌شود، میزان تبخیر آب نیز کاهش می‌یابد و آب به آهستگی در پای گیاه ریخته شده که موجب صرفه‌جویی و افزایش بازدهی آبیاری می‌گردد.

از مهم‌ترین مزایایی که آبیاری قطره‌ای نسبت با سایر روش‌های آبیاری دارد، در این است که بین تبخیر، تعرق و مقدار آبی که باید به زمین داده شود، در یک دوره زمانی که بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت است یک هماهنگی و توازن برقرار می‌شود.

به دلیل نوع خاص آبیاری در سیستم آبیاری قطره‌ای، روش‌های سنتی کود‌دهی سطحی غیر موثر و منسوخ شده است، به همین دلیل اغلب در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای کودهای شیمیایی به صورت مخلوط و حل شده به سیستم اعمال می‌شوند. در این روش کوددهی و آبرسانی همزمان، آبیاری شیمیایی گفته می‌شود. در این روش تا حدود ۹۵٪ در مصرف کود صرفه جویی می‌شود.

تجهیزات آبیاری قطره‌ای:

  • منبع آب
  • ایستگاه کنترل مرکزی که شامل ایستگاه پمپاژ و ایستگاه فیلتراسیون است.
  • ایستگاه فیلتراسیون نیز از فیلتر سیکلون یا فیلتر شن تشکیل شده است. فیلتر سیکلون که برای چاه‌های آب مورد استفاده قرارمی‌گیرد، و فیلتر شن برای استخرهای ذخیره آب استفاده می‌شود.
  • تانک کود
  • فیلتر توری که فیلتر دیسکی هم گفته می‌شود.
  • لوله اصلی، لوله آبرسانی ولوله‌های جانبی
  • سیستم قطره‌چکان و اتصالات مورد استفاده آن

نوار آبیاری قطره‌ای چیست؟

 این نوارها ساختار ساده‌ای دارند و دارای سیستم جبران‌کننده فشار نیستند. نوار آبیاری قطره‌ای یا نوار تیپ، لوله‌ای با دیواره نازک است که برای آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. جنس این نوارها معمولا از پلی اتیلن است و ضخامت آن‌ها بین 4 الی 25 میلیمتر است.

 نوارهای آبیاری ضخیم‌تر همان لوله‌های قطره چکان‌دار هستند و معمولا برای مصارف دائمی مانند آبیاری زیر سطحی استفاده می‌شود، در حالی که نوارهای آبیاری نازک‌تر یکبار استفاده شده و بعد از مصرف دور انداخته می‌شود.

طرز کار شبکه آبیاری قطره‌ای:

آبیاری قطره‌ای توسط لوله‌های دارای قطره‌چکان وآب که  توسط پمپ از منبع آب به داخل شبکه پمپ می‌شود انجام می‌پذیرد. این پرسه به این صورت است که در ابتدا  قبل از پمپاژ، آب از سیکلون عبور می‌کند که باعث می‌شود، شن و مواد خارجی خیلی درشت آن ته‌نشین شود.

در مرحله بعد  آب از فیلترشکن عبور داده می‌شود، جلبک‌هایی که ممکن است در اثر راکد ماندن آب در استخر به وجود آمده باشند، توسط این فیلتر گرفته می‌شود. سپس در فیلتر دیسکی بقیه مواد جامد معلق در آب گرفته می‌شود.

در مرحله آخر بخشی از آب وارد تانک کود می‌شود و مقداری کود در آب این محلول حل شده و مجدد از انتهای دیگر تانک کود خارج و مجدداً وارد جریان اصلی آب می‌شود. آب وارد لوله‌های توزیع‌کننده شده و در نهایت توسط قطره‌چکان پای گیاه ریخته می‌شود.

انتخاب نوع قطره‌چکان:

ساده‌ترین قطره‌چکان لوله‌ای است که در طول آن با فواصل مختلف روزنه‌های بسیار ریزی ایجاد شده و آب از این روزنه‌ها خارج می‌شود. ولی این قطره‌چکان‌ها انواع مختلفی دارد.

انتخاب قطره‌چکان مهم‌ترین کاری است که در یک شبکه آبیاری قطره‌ای باید انجام شود. انتخاب صحیح آن باعث می‌شود که صدمات ناشی از مسدود شدن مجراها در اثر گرفتگی وهزینه‌های نگهداری به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

 مزایای سیستم آبیاری قطره‌ای:

  • به دلیل استفاده در محل و کاهش میزان شسته شدن کود به نسبت آبیاری سنتی، از بین رفتن کود و مواد مغذی به حداقل می‌رسد.
  • به دلیل مدیریت درست آب، بازده کار بالامی‌رود.
  • نیازی به تراز بودن مزرعه وجود ندارد.
  • مدیریت آبیاری کردن در مزارع با اشکال نامنظم آسان‌تر است.
  • استفاده از آب‌های بازیافتی غیر آشامیدنی با ایمنی بالا انجام می‌شود.
  • اهمیت نوع خاک، فرسایش خاک و رشد علف هرز کاهش پیدا می‌کند.
  • توزیع آب با تنظیم شیر در هر خروجی قابل تغییر است و توزیع آب یکنواخت انجام می‌شود.
  • هزینه نیروی کار از سایر روش‌های آبیاری کمتر است.

آبیاری قطره‌ای اولین بار در دهه ۵۰ ترویج یافت و سطوح بزرگی از زمین‌های کشاورزی با این روش آبیاری شدند. در این روش از آبیاری با توجه به محدود بودن میزان آب در دسترس، بیشترین بهره‌وری از آب انجام گرفت.

شرکت تکنوپایپ در زمینه تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن و قطعات پلیمری فعالیت دارد.

شما هموطنان گرامی می‌توانید جهت مشاوره در مورد انواع لوازم آبیاری قطره‌ای با مهندسین شرکت در تماس باشید و لوله و اتصالات پلی اتیلن مورد نظرتان را به آسان‌ترین روش سفارش و تهیه فرمایید.

اهمیت لوله پلی اتیلن در کشاورزی و سیستم های آبیاری؛ درگذشته کشاورزان همواره با مشکلاتی از قبیل اختلاف بر سر ساعات آبیاری زمین های زراعی ،هدر رفتن آب و کمبود آب کشاورزی روبرو بودند. اما امروزه با گسترش تولید و استفاده از لوله پلی اتیلن در کشاورزی راه مواجهه با بسیاری از این مشکلات بسته شده است. بطوریکه امروزه استفاده از لوله پلی اتیلن یکی از بهترین موارد در صنعت کشاورزی و آبیاری می باشد.

کشور ما ایران در شرایط اقلیمی و جغرافیایی خشکی قرار دارد بنابراین مشکل کمبود آب همواره دامن گیر بخش کشاورزی ما بوده است و در این شرایط استفاده بهینه از سیستم های آبیاری تحت فشار و در نتیجه استفاده و کاربرد رو به رشد لوله پلی اتیلن در این صنعت امروزه جایگزین مناسبی برای روشهای سنتی آبیاری در کشاورزی می باشد که این خود سبب جلوگیری از هدر رفتن آب کشاورزی است.

لوله های پلی اتیلن یکی از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین لوله ها در انواع صنایع به خصوص در صنعت کشاورزی و سیستم های آبیاری تحت فشار می‌باشند. مزایای لوله های پلی اتیلن مانند طول عمر بالای آن، سهولت حمل و نقل، کاربری راحت و کم هزینه تر نسبت به بقیه لوله ها و مزایای دیگر آن، باعث استفاده گسترده لوله پلی اتیلن در کشاورزی و سیستم های آبیاری تحت فشار گردیده است.

لوله های پلی اتیلن لوله های سبک وزنی هستند که به راحتی در سیستم های آبیاری مورد استفاده قرار می گیرند و به راحتی نصب و اجرا می‌شوند. همچنین لوله پلی اتیلن از انعطاف پذیری بسیار خوبی برخوردار است و در سرما و گرمای منهای 70 و بالای 80 درجه سانتی گراد مقاوم است. از دیگر مزایای لوله پلی اتیلن می توان به عدم نیاز آن به رنگ و پوشش و مقاومت فوق العاده آن در برابر خاک و مواد شیمیایی و نور خورشید اشاره کرد.

لوله های پلی اتیلن مورد استفاده در کشاورزی و سیستم‌های آبیاری تحت فشار در فشارهای کاری مختلف و اصولا به صورت شاخه ای و یا رولی تولید می گردند. که لوله پلی اتیلن با فشار کاری پایین به صورت رول و لوله پلی اتیلن درف شار بالا به صورت شاخه ای تولید می شوند.

نوعی از دسته بندی لوله اتیلن دسته بندی براساس چگالی آن می باشد. بطوریکه گونه ای لوله پلی اتیلن دارای چگالی، مقاومت پایین در برابر حرارت و قابلیت انعطاف بالا می باشد. گونه دیگری از لوله های پلی اتیلن دارای چگالی متوسط و سخت تر از نوع قبل هستند همچنین مقاومت بالاتری نسبت به حرارت دارند. گونه دیگر چگالی بیشتری دارند و بسیار سنگین تر از انواع قبلی هستند و بسیار مقاوم در برابر حرارت، سختی و همچنین دارای ضریب زبری بالاتری هستند.

معرفی سیستم آبیاری قطره ای

در این روش آبیاری، آب با فشار کم (حدود یک اتمسفر) پس از گذشتن از دستگاه کنترل مرکزی (درصورت نیاز توام با کود محلول) بوسیله لوله‌هایی که درسطح زمین پخش شده، پس از عبور از قطره چکان هایی که در محل‌های مناسب در مجاورت گیاه قرار داده شده اند، به صورت قطره قطره و به طور ممتد به اندازه نیاز گیاه به خاک داده می‌شود.

محاسن آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای آسانترین راه آب دادن به هر گیاه مانند درختان و تاک‌هاست و کمبود رطوبت خاک را قبل از پیدایش مکش بالاتر اثر مصرف آب به وسیله گیاه از طریق تبخیر و تعرق، برطرف می‌سازد. یک سیستم آبیاری قطره ای به علت کاربرد موثر آب و نیروی کارگر دارای مزایای آگرونومیکی، آگروتکنیکی و اقتصادی منحصر به فرد است.

صرفه جویی در میزان آب و هرینه‌ها: آبیاری قطره ای هزینه های بهره برداری را کاهش می دهد و این مساله اساسی در این روش جدید است. سیستم های قطره ای به آب کمتری نسبت به سایر سیستم های متداول آبیاری نیاز دارد.

مثلا در باغات درختان جوان، آبیاری با سیستم قطره ای تنها نصف آب مورد نیاز آبیاری بارانی یا سطحی مصرف می کند. با مسن‌تر شدن درختان، صرفه جویی در آب با سیستم قطره ای کاهش می‌یابد ما هنوز برای بسیاری باغداران آبیاری موثر با سیستم قطره ای به علت کمبود و قیمت بالای آب اهمیت دارد. هزینه کارگر برای آبیاری را می توان کاهش داد، زیرا در سیستم قطره ای کافی است که پخش آب تنظیم گردیده و سیستم به کار انداخته شود. این تنظیم ها توسط وسایل اتوماتیکی انجام می گیرد که نیاز به کارگر چندانی ندارد.

مزایای سیستم آبیاری قطره ای

بالا بردن راندمان آبیاری در حدود 90 درصد

افزایش رشد و عملکرد محصول

استفاده بهینه و موثر تر از آب موجود

کاهش خسارت‌های ناشی از شوری آب

کاهش هزینه‌های کارگری

سهولت در انجام عملیات زراعی

محدود شدن رشد و تکثیر علف‌های هرز

تسهیل در تامین کود و مواد شیمیایی برای گیاهان

کاهش یا نبود رواناب سطحی

معایب آبیاری قطره ای

هزینه نسبتا بالا، گرفتگی قطره چکان ها، ایجاد شوری موضعی و پخش نامنظم و لکه لکه‌ای رطوبت خاک از معایب اصلی سیستم های آبیاری قطره ای به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۶۶۱۵۴۰۹۸-۰۲۱

تماس بگیرید