دریچه منهول

دریچه منهول از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده به سه دسته چدنی، کامپوزیت و پلی مری تقسیم می‌شود.

دریچه منهول چدنی

دریچه منهول چدنی از پر مصرف ترین انواع دریچه های منهول در جهان شناخته می شود. این نوع منهول نسبت به دریچه منهول کامپوزیت و دریچه منهول پلیمری کارکرد بسیار مناسبی دارد. یکی از مهم ترین مشخصه های دریچه منهول چدنی وزن آن می باشد چرا که در صورت نداشتن وزن مناسب قادر به تحمل فشار بالا نمی باشد و آسیب می بیند.

جنس دریچه منهول چدنی

معمولا منهول چدنی را در دو مدل چدن خاکستری و چدن داکتیل تولید می کنند. چدن خاکستری در مقایسه با نوع داکتیل قیمت ارزان تری دارد. اما از لحاظ کیفیت چدن داکتیل بالاتر است و قیمت بالای آن به دلیل کارایی که دارد به صرفه نیز می باشد. این نوع از چدن می تواند در سیستم زیر زمینی و فاضلابی به کار برد. در نهایت می توان گفت که قیمت دریچه منهول چدنی با توجه به جنس چدن آن متغیر است.

دریچه منهول چدنی

انواع دریچه چدنی براساس نوع کلاس

دریچه چدنی معمولا به سه کلاس مختلف تقسیم بندی می شود. این محصول که از پر استفاده ترین نوع دریچه ها موجود در ایران محسوب می شود. البته که در جهان نیز جز دریچه های پرطرفدار هستند. در سه نوع پیاده رویی ،ترافیکی ،ترافیکی سنگین طراحی و تولید می شوند.

کاربردهای دریچه منهول چدنی

کاربرد اصلی این محصول پوشاندن دهانه منهول و چاه های قابل دسترس به خطوط زیر زمینی است. در واقع این محصول برای جلوگیری از رخدادهایی نظیر سقوط افراد و وسایل به درون منهول طراحی شده تا رفت و آمد ایمن در سطح خیابان ها و پیاده روها را داشته باشیم. به علاوه اینکه در زمان مورد نیاز برای بازدید فاضلاب تکنسین ها از تاسیسات زیر زمینی مثل خطوط برق و مخابرات گاز و آب و فاضلاب می توان با برداشتن دریچه منهول چدنی دسترسی به این تاسیسات را پیدا کرد تا تعمیرات در صورت نیاز انجام شود.

این محصول را می توان در طرح ها و آرم های مختلف تولید و به بازار عرضه کرد. البته برای افزایش قدرت مقاومت این دریچه ها در آن از سیمان ضد سولفات تیپ استفاده می کنند. ضمن اینکه برای تولید این دریچه نیاز به بار فشار بخار به مدت 8 ساعت است تا دریچه منهول به فراوری برسد. استفاده از دریچه بدون شک می تواند ایمنی بیشتری برای محیط های که دارای حفره فاضلابی هستند ایجاد کند.

دریچه منهول چدنی

وزن دریچه منهول چدنی

وزن دریچه منهول چدنی یکی از مهم ترین ویژگی های این محصول می باشد. از آنجایی وزن آن ها بسیار اهمیت دارد که در تعیین قیمت دریچه منهول چدنی فاکتور تاثیر گذاری است. به این مورد دقت کنید که وزن کافی این محصول باعث می شود که فشارهای بالا را به راحتی تحمل کند.

روش های جلوگیری از سرقت دریچه

لازم است تا قبل از خرید دریچه منهول چدنی با روش های ضد سرقت آن آشنا شوید. همانطور که می دانید این محصول به دلیل قابلیت بازیافتی که دارند بسیار در معرض سرقت قرار دارند. برای حل این معضل راه حل های مختلفی وجود دارد. که کم هزینه ترین آن جوش دادن و متصل کردن درب منهول چدنی به طوقه ها است. اما از معایب این روش که دریچه به خوبی باز و بسته نمی شود. راه حل دیگر قفل دار کردن منهول است که این روش هزینه های خود را به دنبال دارد اما کارایی خوبی دارد.

خرید دریچه منهول چدنی

همانطور که در بالا گفته شد قیمت این محصول به وزن چدن آن بستگی دارد هر چقدر که دریچه سنگین تر باشد قطعا قیمت آن نیز بالاتر است. برای خرید انواع دریچه منهول و اتصالات پلیمری و اتصالات پلی اتیلن بهتر است از شرکت های معتبری چون تکنوپایپ خرید نمایید تا اطمینان خاطر داشته باشید.

دریچه منهول کامپوزیت تشکیل شده از ترکیب رزین های پلیمری ،الیاف سیلیس، کربنات کلسیم ،پیگمنت رنگی،پروکساید و دیگر مواد شیمیایی است این محصول یک صفحه قابل جابه جایی و نیز متشکل از دربی است که بر روی دهانه باز منهول برای جلوگیری از سقوط افراد به درون آن می باشد.

استقبال و تمایل به جایگزین شدن این محصول به جای دریچه های فلزی به دلایل کاهش هزینه های ناشی از سرقت ،مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا ، مقاومت شیمیایی ، زیبایی ظاهری تولید در رنگ های مختلف ،مقاومت در برابر گازهای خورنده فاضلاب و عدم فرسایش در حال افزایش است.

دریچه منهول کامپوزیت

برتری های دریچه منهول کامپوزیت

  • غیر قابل سرقت بودن
  • وزن کمتری نسبت به دریچه های فلزی
  • مقاوم در برابر خوردگی و سایش
  • دارای استحکام و طول عمر بالا
  • تنوع رنگ و طرح
  • قابل استفاده در هر نوع محیط آب و هوایی و دمای بالا و زیر صفر
  • مقاوم در برابر اشعه UV
  • عدم امکان جوش خوردگی بین درب دریچه منهول کامپوزیت و کلاف
  • عدم تولید صدا در هنگام عبور وسیله نقلیه از روی این دریچه

مواد استفاده شده در این محصول

ماده‌ای حاوی الیاف تقویت کننده (سیلیس) قرار گرفته درون ماتریسی از جنس رزین ترموست می‌باشد. این مواد به صورت ساختاری یکپارچه و منفرد (قالب گیری) می‌شود.

ویژگی‌های دریچه منهول کامپوزیت

  • عدم قابلیت رسانایی الکتریسیته
  • عایق حرارتی
  • عدم جابه جایی بیش از 6% مطابق استاندارد  ASTM C1028
  • انحراف ابعادی کمتر از 16/1 اینچ

سایز و کلاس بندی دریچه منهول کامپوزیت

طراحی دهانه کلیه دریچه های منهول اعم از کامپوزیت ،چدنی و… به منظور عبور آدم مطابق با الزامات ایمنی ارائه شده در استاندارد های بین المللی می باشد . دریچه‌های کامپوزیتی منهول در 6 کلاس مختلف تولید شده که بر اساس محل نصب دریچه در سطح شهر انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع درب این محصول

درب منهول کامپوزیتی به سبب میزان نیروی و فشار وارده ای که می تواند تحمل کند به دو دسته تقسیم می گردند :

1- درب منهول کامپوزیتی ترافیکی : از دریچه منهول کامپوزیتی ترافیکی در اتوبان ها و بزرگراه ها و همچنین در خیابانهای عمومی ، کوچه ها، پارکینگ ها استفاده می گردد. این نوع از دریچه های منهول قابلیت تحمل وزن ماشینهای سنگین را دارا می باشد و دریچه منهول کامپوزیت از ماده ی SCM1 به روش پرس ساخته می شود.

2- درب منهول کامپوزیتی غیر ترافیکی : دریچه منهول کامپوزیتی غیرترافیکی تولیدی ناب زیست برای معابر و اماکنی که محل تردد اتومبیل نمی باشد مورد استفاده قرار می گیرد. از دریچه منهول کامپوزیتی غیرترافیکی در مناطقی مانند پارکها و بوستانها استفاده می گردد.

دریچه منهول کامپوزیت

کاربردهای دریچه منهول کامپوزیت

  1. دریچه بازدید فاضلاب
  2. دریچه کنتور
  3. دریچه مخابرات
  4. دریچه آتش نشانی
  5. دریچه حوضچه
  6. تاسیسات برق زیرزمینی
  7. تاسیسات آب
  8. تاسیسات نفت و گاز
  9. زیبا سازی فضاها

دریچه های منهول در انواع سایز و کلاس کاری با قیمت بسیار مناسب و در کوتاه ترین زمان ممکن آماده تحویل می باشد . مجموعه تکنوپایپ با سال ها سابقه در تولید اتصالات پلیمری و انواع اتصالات یو پی وی سی و اتصالات پلی اتیلن به علاوه اینکه دریچه منهول کامپوزیت با بهترین کیفیت را عرضه می نماید.

دریچه منهول پوششی است که روی ورودی منهول را به طور کامل مسدود می کند. به دلیل اینکه فقط این کاربرد را دارند به این نام شناخته می شود. این دریچه در خطوط زیر زمینی از جمله خطوط مخابراتی و فاضلابی کاربرد دارد. دریچه ها منهول در اندازه های متفاوت و با متریال و جنس های مختلفی تولید می شوند. می توان به چند مورد دریچه منهول کامپوزیت، دریچه منهول پلیمری ، دریچه منهول چدنی و… اشاره کرد.

دریچه منهول پلیمری

این نوع دریچه در حالت استاندارد به واسطه جنس مواد تشکیل دهنده از سیمان ، بتن و الیاف پلیمری سبب می شود آب به مقدار کمی درون این دریچه منهول نفوذ کند. و به دلیل این ویژگی که نفوذ ناپذیری آب باعث می شود تا دریچه منهول عمر بیشتری پیدا کند. به علاوه اینکه تحمل فشار در دریچه منهول پلیمری به میزان حداکثر 40 تن است .

ویژگی‌ها دریچه منهول پلیمری

در مورد معرفی انواع دریچه منهول این نکته را در نظر بگیرید که دریچه منهول پلیمری از جهت مقاومت حراتی ،مکانیکی،شیمیایی ، کششی، و ضربه ای از سطح بالایی برخوردار است و همین عوامل سبب می شود تا دریچه منهول دچار شکستگی نشود.

از دیگر ویژگی های دریچه منهول پلیمری این است که این مواد غیر قابل بازیافت و غیر قابل سرقت هستند و در رابطه با طول عمر این دریچه پلیمری سبک وزن می توان حدود 100 سال را تخمین زد.

دریچه منهول پلیمری

کاربردها

دریچه منهول در مکان ها و فضا ها مختلفی مانند کوچه ها ،پیاده روه ها ، فرودگاه ها ،کارخانه ها ، شرکت های مخابرات ، آتش نشانی ها کاربرد اساسی و مهمی دارند. توجه داشته باشید که دریچه منهول مورد استفاده در مخابرات با رنگ و شکل متفاوتی نسبت به دریچه منهول آب و فاضلاب می باشد.

مزایای استفاده از دریچه منهول

  • این دریچه ها اجازه می دهد افرادی که در خیابان و پیاده رو ها درحال حرکت هستند با خیالی آسوده و راحت به حرکت ادامه بدهند و در داخل منهول سقوط نکنند.
  • باعث می شود کارکنان به راحتی به راه های زیر زمینی دسترسی پیدا کنند.
  • این دریچه باعث مسدود شدن راه منهول می شود و باعث می شود حیوان یا موجود زنده در داخل آن نرود.
  • برخی از دریچه ها مخصوص خیابان ها است و بعد از جای گذاری آن باعث می شود ماشین ها با امنیت کامل از روی آن عبور کنند و به مشکلی برنخورند.

نکته : استفاده از دریچه منهول پلیمری بسیار مناسب تر و مقرون به صرفه تر از دریچه های چدنی است. چرا که دریچه چدنی قیمت بالایی دارند و علاوه بر آن پس از مدتی دچار زنگ زدگی ،پوسیدگی و خرابی می شود. از این جهت جایگزین کردن آن با دریچه منهول پلیمری مناسب تر است.

دریچه منهول پلیمری

قیمت و خرید دریچه پلیمری

در مورد قیمت دریچه منهول پلیمری دقت داشته باشید که به خاطر تنوع در مدل دریچه ها هر یک از این مدل ها دارای قیمت جداگانه ای می باشند. علاوه بر این هر کدام از دیچه های منهول دارای رتبه بندی متفاوتی می باشند. به صورتی که در کلاس های A ، B ،C، D ، E، F درجه بندی می شوند. برای مثال دریچه های کلاس A در مکان های عمومی و پیاده روها استفاده می شود. و دریچه های کلاس Bبرای محل پارک خودروها کاربرد دارند.

در آخر با توجه به مطالبی که درباره دریچه منهول پلیمری در بالا بیان کردیم. مجموعه حرفه ای و پیشرفته تکنوپایپ از تولید کنندگان اتصالات پلیمری، اتصالات پلی اتیلن و انواع اتصالات یو پی وی سی در سطح کشور می باشد. تا محصولات با کیفیت و از لحاظ اقتصادی مناسب را به بازار عرضه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۶۶۱۵۴۰۹۸-۰۲۱

تماس بگیرید